جستجو پیشرفته محصولات

نحوه تزریق انسولین قلمی و ویالی در 12 مرحله

نحوه تزریق انسولین

خواندن این مطلب

8 دقیقه

زمان میبرد!

نحوه تزریق انسولین قلمی و ویالی در 12 مرحله

نحوه تزریق انسولین

برای تزریق انسولین، باید سرنگ مناسب را با مقدار مناسب انسولین پر کنید، تصمیم بگیرید کجا تزریق کنید و بدانید که چگونه تزریق کنید.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما یا یک مربی گواهی دیابت (CDE) همه این مراحل را به شما آموزش می دهد، تمرین شما را تماشا می کند و به سوالات شما پاسخ می دهد. می توانید برای به خاطر سپردن جزئیات یادداشت برداری کنید. از اطلاعات زیر به عنوان یادآوری استفاده کنید.

آماده شدن انسولین

نام و دوز هر دارویی که باید بدهید را بدانید. نوع انسولین باید با نوع سرنگ مطابقت داشته باشد:

انسولین استاندارد حاوی 100 واحد در 1 میلی لیتر است. این انسولین U-100 نیز نامیده می شود. اکثر سرنگ های انسولین برای دادن انسولین U-100 به شما علامت گذاری شده اند. هر بریدگی کوچک روی یک سرنگ استاندارد انسولین 1 میلی لیتری 1 واحد انسولین است.
انسولین های غلیظ تری در دسترس هستند. اینها شامل U-500 و U-300 است. از آنجایی که یافتن سرنگ های U-500 ممکن است دشوار باشد، ممکن است ارائه دهنده شما دستورالعمل هایی را برای استفاده از انسولین U-500 با سرنگ های U-100 به شما ارائه دهد. سرنگ های انسولین یا انسولین غلیظ در حال حاضر به طور گسترده در دسترس هستند. انسولین غلیظ را با هیچ انسولین دیگری مخلوط یا رقیق نکنید.

برخی از انواع انسولین را می توان در یک سرنگ با یکدیگر مخلوط کرد، اما بسیاری از آنها را نمی توان مخلوط کرد. در این مورد با ارائه دهنده یا داروساز خود مشورت کنید. برخی از انسولین ها اگر با انسولین های دیگر مخلوط شوند، اثری ندارند.
اگر در دیدن علائم روی سرنگ مشکل دارید، با ارائه دهنده یا CDE خود صحبت کنید. ذره‌بین‌هایی در دسترس هستند که روی سرنگ شما بسته می‌شوند تا علائم را راحت‌تر ببینید.
بسیاری از انواع انسولین در یک سیستم تزریقی به نام قلم انسولین عرضه می شوند. از ارائه دهنده خود بپرسید که آیا این سیستم برای شما خوب است یا خیر.

نحوه تزریق انسولین قلمی و ویالی
نحوه تزریق انسولین قلمی و ویالی

سایر نکات کلی:

همیشه سعی کنید از همان برندها و انواع لوازم استفاده کنید. از انسولین تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید.
انسولین باید در دمای اتاق داده شود. اگر آن را در یخچال یا کیسه کولر نگهداری کرده اید، 30 دقیقه قبل از تزریق آن را خارج کنید. پس از شروع استفاده از یک ویال انسولین، می توان آن را به مدت 28 روز در دمای اتاق نگه داشت.
لوازم خود را جمع آوری کنید: انسولین، سوزن، سرنگ، دستمال مرطوب الکلی، و ظرفی برای سوزن ها و سرنگ های استفاده شده.


پر کردن سرنگ – یک نوع انسولین

برای پر کردن سرنگ با یک نوع انسولین:

  1. دستانت رو با آب و صابون بشور. آنها را خوب خشک کنید.
  2. برچسب بطری انسولین را بررسی کنید. مطمئن شوید که انسولین مناسب است. مطمئن شوید تاریخ مصرف آن تمام نشده است.
  3. انسولین نباید هیچ گونه توده ای در طرفین بطری داشته باشد. اگر این کار را کرد، آن را بیرون بیندازید و یک بطری دیگر بگیرید.
  4. انسولین میان‌اثر (N یا NPH) کدر است و برای مخلوط کردن آن باید بین دست‌هایتان چرخانده شود. بطری را تکان ندهید. این می تواند باعث ایجاد توده انسولین شود.
  5. انسولین شفاف نیازی به مخلوط کردن ندارد.
  6. اگر ویال انسولین دارای پوشش پلاستیکی است، آن را بردارید. بالای بطری را با دستمال الکلی پاک کنید. بگذارید خشک شود. روی آن باد نکنید.
  7. دوز انسولین مورد استفاده خود را بدانید. درپوش را از روی سوزن بردارید، مراقب باشید که سوزن را لمس نکنید تا استریل بماند. پیستون سرنگ را عقب بکشید تا به اندازه دوز داروی مورد نظرتان هوا در سرنگ قرار گیرد.
  8. سوزن را داخل و از لاستیکی بالای بطری انسولین قرار دهید. پیستون را فشار دهید تا هوا به داخل بطری برود.
  9. سوزن را در بطری نگه دارید و بطری را وارونه کنید.
  10. با نوک سوزن در مایع، پیستون را به عقب بکشید تا دوز مناسب انسولین وارد سرنگ شود.
  11. سرنگ را برای حباب های هوا بررسی کنید. در صورت وجود حباب، بطری و سرنگ را در یک دست نگه دارید و با دست دیگر به سرنگ ضربه بزنید. حباب ها به سمت بالا شناور خواهند شد. حباب ها را به داخل بطری انسولین برگردانید، سپس به عقب بکشید تا دوز مناسب را دریافت کنید.
  12. هنگامی که حباب وجود ندارد، سرنگ را از بطری خارج کنید. سرنگ را با احتیاط پایین بگذارید تا سوزن به چیزی برخورد نکند.
انسولین قلمی
انسولین قلمی

پر کردن سرنگ – دو نوع انسولین
برای پر کردن سرنگ با دو نوع انسولین:

هرگز دو نوع انسولین را در یک سرنگ مخلوط نکنید مگر اینکه به شما گفته شود این کار را انجام دهید. همچنین به شما گفته خواهد شد که ابتدا کدام انسولین را مصرف کنید. همیشه این کار را به همین ترتیب انجام دهید.

پزشک به شما خواهد گفت که به چه مقدار از هر انسولین نیاز دارید. این دو عدد را با هم جمع کنید. این مقدار انسولینی است که باید قبل از تزریق در سرنگ داشته باشید.
دستانت رو با آب و صابون بشور. آنها را خوب خشک کنید.
برچسب بطری انسولین را بررسی کنید. مطمئن شوید که انسولین مناسب است.انسولین نباید هیچ گونه توده ای در طرفین بطری داشته باشد. اگر این کار را کرد، آن را بیرون بیندازید و یک بطری دیگر بگیرید.
انسولین میان‌اثر (N یا NPH) کدر است و برای مخلوط کردن آن باید بین دست‌هایتان چرخانده شود. بطری را تکان ندهید. این می تواند باعث ایجاد توده انسولین شود.
انسولین شفاف نیازی به مخلوط کردن ندارد.

اگر ویال دارای پوشش پلاستیکی است، آن را بردارید. بالای بطری را با دستمال الکلی پاک کنید. بگذارید خشک شود. روی آن باد نکنید.
دوز هر انسولینی که قرار است استفاده کنید را بدانید. درپوش را از روی سوزن بردارید، مراقب باشید که سوزن را لمس نکنید تا استریل بماند. پیستون سرنگ را عقب بکشید تا به اندازه دوز انسولین با اثر طولانی‌تر هوا در سرنگ قرار گیرد.
سوزن را در قسمت لاستیکی آن بطری انسولین قرار دهید. پیستون را فشار دهید تا هوا به داخل بطری برود. سوزن را از بطری خارج کنید.
هوا را مانند دو مرحله قبل در بطری انسولین کوتاه اثر قرار دهید.

سوزن را در بطری کوتاه اثر نگه دارید و بطری را وارونه کنید.

با نوک سوزن در مایع، پیستون را به عقب بکشید تا دوز مناسب انسولین وارد سرنگ شود.
سرنگ را برای حباب های هوا بررسی کنید. در صورت وجود حباب، بطری و سرنگ را در یک دست نگه دارید و با دست دیگر به سرنگ ضربه بزنید. حباب ها به سمت بالا شناور خواهند شد. حباب ها را به داخل بطری انسولین برگردانید، سپس به عقب بکشید تا دوز مناسب را دریافت کنید.

هنگامی که حباب وجود ندارد، سرنگ را از بطری خارج کنید. دوباره به آن نگاه کنید تا مطمئن شوید که دوز مناسب دارید.
سوزن را در قسمت بالای لاستیکی بطری انسولین با اثر طولانی تر قرار دهید.

بطری را وارونه بچرخانید. با نوک سوزن در مایع، به آرامی پیستون را به سمت دوز مناسب انسولین طولانی اثر بکشید. انسولین اضافی را در سرنگ نکشید، زیرا نباید انسولین مخلوط را به داخل بطری برگردانید.
سرنگ را برای حباب های هوا بررسی کنید. در صورت وجود حباب، بطری و سرنگ را در یک دست نگه دارید و با دست دیگر به سرنگ ضربه بزنید. حباب ها به سمت بالا شناور خواهند شد. قبل از اینکه هوا را بیرون بکشید سوزن را از بطری خارج کنید.
مطمئن شوید که دوز کامل انسولین را دارید. سرنگ را با احتیاط پایین بگذارید تا سوزن به چیزی برخورد نکند.

انسولین ویالی
انسولین ویالی

نحوه تزریق انسولین

  • محل تزریق را انتخاب کنید. نموداری از مکان هایی که استفاده کرده اید را نگه دارید تا انسولین را همیشه در یک مکان تزریق نکنید. از پزشک خود نمودار بخواهید.
  •  عکس های خود را 1 اینچ (2.5 سانتی متر، سانتی متر) از جای زخم و 2 اینچ (5 سانتی متر) از ناف خود دور نگه دارید.
  • شات را در نقطه ای که کبود، متورم یا حساس است قرار ندهید.
  • واکسن را در نقطه‌ای که برآمده، سفت یا بی‌حس است قرار ندهید (این یک دلیل بسیار رایج است که باعث می‌شود انسولین آنطور که باید عمل نکند). محلی که برای تزریق انتخاب می کنید باید تمیز و خشک باشد. اگر پوست شما به وضوح کثیف است، آن را با آب و صابون تمیز کنید. در محل تزریق از دستمال مرطوب الکلی استفاده نکنید.
  • انسولین باید به لایه چربی زیر پوست برود.
  • پوست را نیشگون بگیرید و سوزن را با زاویه 45 درجه داخل آن قرار دهید.
  • اگر بافت های پوست شما ضخیم تر است، ممکن است بتوانید مستقیماً به بالا و پایین (زاویه 90 درجه) تزریق کنید. قبل از انجام این کار با ارائه دهنده خود مشورت کنید.
  • سوزن را تا انتها به داخل پوست فشار دهید. پوست گرفته را رها کنید. انسولین را به آرامی و پیوسته تزریق کنید تا زمانی که تمام شود.
  • پس از تزریق سرنگ را به مدت 5 ثانیه در جای خود بگذارید.

سوزن را با همان زاویه ای که وارد شد بیرون بکشید. سرنگ را پایین بیاورید. نیازی به جمع بندی آن نیست. اگر انسولین تمایل دارد از محل تزریق شما نشت کند، محل تزریق را برای چند ثانیه پس از تزریق فشار دهید. اگر اغلب این اتفاق می افتد، با ارائه دهنده خود مشورت کنید. می توانید محل تزریق یا زاویه تزریق را تغییر دهید.

سوزن و سرنگ را در یک ظرف سخت و ایمن قرار دهید. در ظرف را ببندید و دور از دسترس کودکان و حیوانات قرار دهید. هرگز از سوزن یا سرنگ مجدد استفاده نکنید.

اگر بیش از 50 تا 90 واحد انسولین را در یک تزریق تزریق می‌کنید، ممکن است پزشک به شما بگوید که دوزها را در زمان‌های مختلف تقسیم کنید یا از محل‌های مختلف برای همان تزریق استفاده کنید. این به این دلیل است که حجم بیشتری از انسولین ممکن است بدون جذب ضعیف شود. ارائه دهنده شما همچنین ممکن است در مورد تغییر به نوع متمرکزتر


دیگر آموزش های را در پیچ اینستاگرام من میتوانید دنبال کنید. @taha_itook

دیگر پست های مفید

کلیپ نحوه گرفتن فشار خون

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات

×چت آنلاین